Siste ukes fisking

02.02

Mandag ettermiddag skulle jeg møte en gjeng norske fluefiskere i Christchurch, været var spådd sånn rimelig greit, så det ble en fisketur på veien.

Utrolig skiftende vær. Ny front kom inn hvert 15 min

En spring creek som vi fisket en dag i fjor, den gangen så vi heller lite fisk og ingen kom på land. I dag derimot var det plenty med fisk, og regnbuene var ikke spesielt lettskremte. Vet ikke om det skyldes at jeg nå var der senere på sesongen eller at spotte-ferdighetene nok har økt betraktelig siden i fjor.
Den første regnbuen tok både nymfe, døgnflue og sikade før den på ny tok en nymfe og havnet i hoven. Ikke spesielt lettskremt der nei.

På drøye tre timers fiske fikk jeg 3 regnbuer på land fra 1.9-2.5kg. En herlig fiskeøkt i et utrolig landskap.

Dundret på videre til Amore Motor Lodge hvor jeg skulle møte de andre gutta. Rimelig romantisk folk det der altså. Det var en sliten og vinterbleik gjeng som møtte meg, men de glade sørlendingene var rimelig klare for å fiske. Etter en burger på en liten restaurant hvor vi ikke fikk kjøpt øl ble morgendagens planer ble lagt. Det er kun pass som er gyldig legitimasjon her, det er jo litt pussig i og med at jeg kan kjøre rundt i en bil med mitt norske førerkort..

Vi bestemte oss ihvertfall for å dra til creek’en jeg hadde fisket samme dag, i og med at jeg bare hadde fisket et lite strekke.

03.02

Etter et kjapt besøk i en fiskebutikk og litt matinnkjøp var vi i elva omtrent på det tidspunktet vinden begynner å blåse over middels. Været var ellers bra med strålende sol. I dag var jeg guide og gikk uten stang.

Vinden skulle vise seg å bli en utfordring for de litt rustene nordboerne, vi så mange fisk, men i begynnelsen var det vrient. Det var først etter en lunsjpause det løsnet; Andrè fikk en fin bue etter å ha mistet en annen like før, deretter fikk Steinar en like etterpå på tørt. Henning derimot var ikke like heldig, den første røyk og den andre som tok kjørte seg fast under inntil land. Veldig nære fisk på alle sammen, men det hadde likevel hvert en bra fiskedag og det så ut som de var rimelig happy av å være tilbake på New Zealand!

Foto: Henning Bakken

Middagen som i dag var den tradisjonelle retten fish&chips ble spist på en skummel lokal pub hvor gjester nok hørte til sjeldenheten. Vi overlevde heldigvis.

04.02

Hvis du synes yr bommer på vinden hjemme, så skal du bare vite at yr på NZ bommer like mye ganger fem. Elva vi skulle fiske i dag holdt bokstavelig talt på å blåse på land. Det blåste gode 25ms, og capsen var ikke særlig trygg der den satt på hodet. Det var selvfølgelig helt håpløst, så vi kjørte litt rundt og lette etter noen leplasser i noen andre elver. Den første elva var rett og slett tørket ut, og den andre var det også for mye vind. Det var først i 13-14 tida vi fant en plass det var fiskbart. Uheldigvis kom en finne oss i forveien, men vi avtalte at vi skulle gå til dit han skulle starte også gå en 3-4 km nedstrøms før vi startet å fiske. Finnen ble gira da han så at Steinar gikk med guideline caps, det viste seg nemlig at vår nye venn var i GL power team eller hva det heter.

Etter noen kilometer hang finnen fortsatt på, og det så ut til at fiskestrekket vårt ville skrumpes inn betraktelig. Tilslutt gikk han heldigvis ut til elva, så vi fikk de kilometerene med fiske som vi hadde håpet på. Vinden var igjen dagens store problem, og mange fisk ble skremt. Henning fikk revansje i dag, og Andrè fikk også en fin brunørret på tørt. Selv hadde jeg bare en som tok nappindikatoren min..

Foto: Henning Bakken

Etter en natt på tidenes mest intime hytte ble det bestemt at snorke-Andrè skulle begynne å legge seg etter at oss andre hadde sovnet.

05.02

Været er fortsatt dårlig, regn over hele vestkysten og vindkuler på østkysten. Bare i nord det var et snev av fiskevær. Dagen ble derfor en transportetappe over til vestkysten med litt innlagt fisking selvfølgelig. Fisket en elvemunning hvor det er en del spennende kanaler, vannstanden var egentlig altfor lav, men vi så en god del fisk. Jeg presterte å miste en og ryke en annen som hoppet over en busk. Det ble ingen på land på den korte fisketuren, men det var deilig å ta noen kast mellom kjøringen.

Foto: Henning Bakken

Ikke mye tørrfluer å spore i Simen sin «TØRT» boks…

Da vi nærmet oss vestkysten gikk været fra lettskyet til grått og regn, mer og mer regn jo lenger over mot vestkysten vi kom. Enda det bare skulle regne lite i dag var det uhyggelig mye nedbør som kom nedover fjellsidene. Håper elvene ikke blir for store og brune, for de kommende dagene er det meldt riktig så fint.
06.02

Våknet opp til kulde og finvær, toppene var dekket med nysnø og bilen viste 3 grader på vei til elva. Elva var høy, men vannet var rimelig klart. Vi delte oss i to og planen var å fiske hver vår elv for så å møtes på ettermiddagen. Fikk raskt et par 8-9hektos og Henning mistet et fin en i en liten spring creek som kom inn i elva. Alt lovende så langt, men oppover elven så vi lite med fisk. Det gjorde nok Andrè og Steinar også som kom gående over ved 12 tiden, elva var altfor stor. Dessuten var det noen fra campingen som lekte seg med jetbåt på elva. Vi fisket videre oppover elva mens de andre fisket spring creeken. Vi så vel 1 fisk til etter lunsj, heldigvis reddet Andrè dagen med en pen fisk fra spring creeken.

Kaldt! Foto: Henning Bakken

Kosefisker 9 hektos

Gutta er glad i å spise på restaurant, noe som går hardt ut over studentbudsjettet. Men dagens middag var virkelig den beste så langt på NZ

07.02

Ny fin morgen, litt varmere i dag og forhåpentligvis var elva vi skulle fiske gått litt ned. Vi fisket en middels stor elv, som skulle holde en god del fin fisk. Vi så ganske lite, men det ble bedre lenger oppstrøms. Det var skikkelig stang ut i dag. Jeg mistet to fine i tilslaget, Henning mistet en pen og Andrè knakk kroken på en annen en. Skikkelig uflaks rett og slett. Det hjalp ikke på fisket at det to ganger kom jetbåter oppover elva, og begge gangene var mens vi kastet på fisk.

Vak. Foto: Henning Bakken

Heli og Jetbåt i samme bilde!!

Under middagen snakket vi fluefiske med høvdingen av jetbåtkjørerne, han gikk etter hvert under kallenavnet «pæra» pga en ganske spesiell kroppsfasong. Han kunne ikke skjønne at vi valgte å fiske på den vanskeligste måten av alle. Det var jo litt som å knyte hendene på ryggen når du fisket.

I morgen har det spådd litt halvveis vær, med overskyet og muligheter for regn. Mulig vi prøver oss på noen av fiskene vi så i dag før vi flytter oss videre nordover.