Bornholm 2011

Det ble ikke mye søvn natt til lørdag 16 april. Sigurd, Bjørn, Hans, Tobias og Jeg skulle tilbringe påsken på Bornholm. Lørdagen gikk med til å kjøre, samt ta ferge over til øya. Ankomsten ble sen, så vi la oss for å lade opp til morgendagen.

DAG 1 – Søndag 17.04

Vi sto opp tidlig, heiv innpå med mat og slang på oss vadere før vi satt i bilen på vei til fiskeplassen. Utifra forholdene så det greit ut. Tobias landet fort en halvblank på 2.2kg. Vi fisket hardt hele dagen uten å kjenne stort. Det ble altså 1 fisk på fem mann første dag. Dette lovte ikke godt.

Tobias landet turens første fisk.

Lunsj må man ha.
2 lunsj

Noen prioriterer å sove litt istedet for å fiske.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

DAG 2 – Mandag 18.04

Etter at 4 av 5 mann blanket første dag, var motivasjonen på topp Mandag morgen. Det kunne jo ikke gå noen annen vei enn oppover? Dagen startet med at Tobias(igjen) fikk på fisk. Den viltre fisken gjorde lurt i å ta noen raske dødsruller inne ved land, noe som igjen førte til at det sa spjoiing. Tobias var langt nede nå – alle var langt nede nå. Vi fisket noen timer med kun et lugg som resultat, før vi tok en varm lønsj ute i sola. Energien og motet steg betraktlig da vi igjen satt oss i bilene. Ny plass, nye muligheter. Det løsnet for alle mann utenom Sigurd – men han var blid likevel

Når man står opp klokken 4 får man med seg den flotte soloppgangen.

1 morgenstemning

2 vading

Hans fikk dagens første fisk i hoven. 1.6 og farget.

3 dagens første

Bjørn jubler etter Tobias håvet hans første fisk.

4 bjørn jubler

En flott skapning på 2.2kg.

5 barnslig

Fisken svømte lykklig ut igjen

6 frihet

Like etterpå smalt det på like bortenfor hos Tobias. En feit blank fisk på 1.5. Etter en kort pause tok han enda en på første kastet. 2 fisk på 2 kast. Ikke dårlig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det tok akkurat 3 minutter etter Tobias landet sin før jeg hadde fast fisk.

En blank feit sø på 1.8kg.

Tobias landet en flott fisk på 3kg blank.

Og enda en på 2.7.

10 tob 2,7

Hans fikk helt noia. Vi fikk fisk rundt han. Han gav seg heldigvis ikke. Plutselig smalt denne på, brun og lang, men fortsatt 4kg!

11 hans 4

DAG 3 – Tirsdag 19.04

Etter en sen kveld var det hardt å stå opp klokken 4, men vi må utnytte tiden godt når vi først er her nede. Vannet lå nesten helt blikk på morrakvisten. Fisken rulla rundt i de grunne buktene og spiste lopper i overflaten. Sigurd og Frithjof sto på perfekt plass da fisken kom inn på grunna. Lopper ble twista inn og fisk etter fisk havnet i nettet. Jeg og Bjørn sto et stykke bortenfor og fisket der det var noe mer urolig sjø, men det var likevel ikke mye. Vi står å misunner gutta noen hundre meter bortenfor med bøy i stanga. Begge står å ser på at sigurd kjører en pen ørret, det blinket godt hver gang den hoppet. Plutselig hogger det hos Bjørn og meg også. 3 av 5 mann står og kjører fisk samtidig… Stemningen var på topp.

Etter en morgenøkt med 8 fisk som resultat, gjorde det godt med en lang matpause. Vi satt oss i den lille båthavnen i nexø og spiste. Plutselig ser vi masse fisk mellom båtene. Vi ble ikke helt enige om hva det var som svømte der så Sigurd løp og hentet stangen. Rosa tangloppe ble servert rett forand nesa på fisken, og den tok. En MORT
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ettermiddagsøkten sto for tur. Hans og Frithjof nappet opp hver sin sjøørret på henholdsvis 2.4 og 3.2kg.
10 fisk idag også – perfekt.

DAG 4 – Onsdag 20.04

Onsdagen startet grytidlig som de fleste andre dagene. Noen av gutta hadde på fisk i morgenbukta før solen gikk opp, men det ble med feelingen. Resten av dagen var det dårlige forhold, sol, blikk sjø og klart vann. Derfor ble det dårlig med fisk, men fisket var til tider veldig morsomt og krevende. Det gjaldt å lirke ut en liten tangloppe ved de vakene vi så, for så å hand-twiste loppa innover.

Effektiv marsfart kl 06 om morgenen

Litt usikker på hva vi spiste til middag den dagen. Danskene kaller det hvertfall Inder-filet
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

DAG 5 – Torsdag 21.04

Dagen startet med at vi «forsov» oss til 9-tiden. Igjen var ikke forholdene på vår side, blir litt lei sol hver eneste dag!
Uansett, jeg og Sigurd bestemte oss for å satse på en reprise fra i går, med loppefiske og selvføgelig fisk i hoven. De andre gutta ville heller prøve seg i en put & take dam etter regnbuer ;D.
Langs kysten var det vanskelig forhold, endel vak, men mye som ikke var innenfor rekkevidde. Først når vinden tok litt tak langs land våget fiskene seg tettere, og vi landet 3 fisk på rappen. Største fikk Sigurd på 2.6, som hentet ut fra en ferskvannselv, feit og brun.
I oppdrettsdammen hadde de også hellet med seg, og landet en god del fisk mellom 1-1.5kg.

Forholdsvis avslappende fiske

Dagens skilt-bilde

Blikkstille forhold på sjøen

DAG 6 – Fredag 22.04

Langfredag er det ørretkonkurranse på Bornholm. Det betydde for oss masse fiskere rundt hele øya, i tillegg fikk vi sol og nesten vindstille forhold. Det ble til at de andre klarte å overtale meg og Sigurd til å bli med på en rundte put &take fiske. Selv om alle fikk «oppdrettsfisk» var det ikke like lett som gårsdagen. Var også en tur innom innveiinga ved Rønna havn, var vist bare 30 fisk som var blit tatt. Med 250 påmeldte, så kan det nok sies at det ikke var helt topp forhold den dagen.

Sigurd med sin første
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dette udyret hadde 2 i k-faktor!

Avsluttet med en is på krølle-bølle

DAG 7 – Lørdag 23.04

Siste dag på øya. Noen prioriterte soving, mens jeg, Sigurd og Bjørn tok en morgenøkt før pakkingen. Bjørn hadde hellet på sin side og landet en fin 3kgs sjøørret, som var ny pers for han. En fortjent fisk da han har hatt litt uflaks på begge turene vi har hatt til Bornholm. Så det må sies å være en fin avslutning på uka!

Herlig å stå der i soloppgangen å se på at Bjørn kjørte fisk!

Turen endte med 28 sjøørret, ca 20 regnbuer, en torsk og en mort. Litt over 2kg i snitt på sjøørreten.
Må sies å være fornøyd med det, da vi hadde mye sol og stille vær, samtidig som vi fisket litt p&t
Fisket er en ting, men selve turen var også utrolig bra, vi kommer tilbake!